Brief aan de UCI

Geachte Heer Brian Cookson, Meneer de voorzitter,

U heeft zich de voorbije week nog eens van uw beste kant laten zien. U reageerde als door een wesp gestoken (mijn excuses als het woordgebruik u te veel aan het verleden doet denken) op het bericht dat Lance Armstrong samen met Geoff Thomas een aantal Touretappes zou rijden met een dag voorsprong. U noemt zijn actie respectloos en ongepast tegenover de Tour, de andere coureurs, de UCI en alle anderen die strijden tegen doping (sic). Ik verslikte mij in een kop warme soep toen ik uw verklaring las. Had u net een half uur onder een lopende tapkraan met Guinness gelegen of was u verkeerd ingelicht door uw perswoordvoerder? In het tweede geval had u een rechtzetting de wereld ingestuurd. Die kwam er niet. Misschien heeft u gewoon wat hulp nodig.

Lance Armstrong is gevraagd door Geoff Thomas, een landgenoot van u. Geoff is ex-voetballer. Hij speelde onder meer voor Crystal Palace, Wolverhampton en Nottingham Forrest. En hij werd ook negen keer opgeroepen voor jullie nationale ploeg. Bij Geoff is in 2003 chronische leukemie vastgesteld. Hij wil nu – zoals de meeste kankerpatiënten dat willen – iets terugdoen voor iedereen die zich inzet in de bestrijding van zijn ziekte. Daags voor de Tour gaat hij zijn eigen Ronde rijden om geld in te zamelen. Uit PR-doeleinden (lees: om meer centen te genereren) heeft hij de Amerikaan gecontacteerd. Nu beweert u dat Armstrong die vraag moet negeren en het voorstel moet weigeren. Waarvoor heeft u angst? Dat de Tour een paar dagen ondergesneeuwd geraakt door de aanwezigheid van Armstrong in Frankrijk? Ik kan u vertellen, meneer Cookson, dat de dagelijkse angst van kankerpatiënten veel groter en meer gewettigd is dan de uwe. Lance heeft als mens fouten gemaakt. Het was een schande dat hij ploegmaats intimideerde en vernederde. Maar zijn dopinggebruik? Het zijn het gebrek aan doortastendheid en het moedwillig opzij kijken van uw organisatie die het mogelijk maakten dat ‘dopingmonsters’ als Armstrong, Riis, Ullrich en vele anderen het beeld van de koers bepaalden.

Sta me toe u een griezelige hypocriet te vinden als u de positieve rehabilitatie van Lance Armstrong veroordeelt uit schrik voor imagoschade. Dan doet u net wat uw voorgangers die u zo verfoeit deden. Onlangs heeft u drie miljoen euro (of was het pond?) betaald voor een rapport dat al een keer of tien was geschreven door journalisten in kranten, magazines en boeken. Weggesmeten geld. U kocht misschien een afrekening met het verleden, maar denk vooral niet dat het rapport u ook een vrijbrief voor de toekomst oplevert. Had u het geld niet beter aan een goed doel gegeven, meneer Cookson?

Hoogachtend,

Karl Vannieuwkerke (journalist en kankerpatiënt)

(verschenen in het Nieuwsblad/Sportwereld van zaterdag 21 maart 2015)

31 thoughts on “Brief aan de UCI

  1. @ Karl: sterke brief!!! @ Mr.Cookson: dit is niet de manier die van jou een illustere UCI-voorzitter zal maken!

  2. Zoals steeds slaat Karl Vannieuwkerke hier weer nagels met koppen. Net zoals bij de FIFA zou er bij de UCI eens grote kuis moeten gehouden worden aan de top. Er zijn daar dringend heren (of dames) nodig die weten waarmee ze bezig zijn.

  3. Blijft toch het pijnlijk feit dat Armstrong idd de Tour, ex-ploegmaats, entourage,de Stichting en vele anderen ernstige schade heeft toegebracht met zijn manipulaties, vernederingen, psychopatisch gedrag enz… ik zou mij door zo iemand ook niet laten sponsoren, nog in geen 100 jaar!

    1. Beste Mr. Vannieuwkerke,

      Ik schaar me volledig achter uw betoog. Lance Armstrong en bij uitbreiding het grootste gedeelte van het peloton en iedereen die er van ver of dichtbij te maken heeft, zijn hypocriet geweest als het over doping ging. Iedereen wist het maar iedereen zweeg. Ook de UCI en andere betrokken instanties, ook in de meeste andere sporttakken. Die Brian Cookson doet zich voor als de “Grote Verlosser”. Hij zal het eens allemaal gaan veranderen. Maar als hij een initiatief als dit de grond inboort, dan gaat hij dezelfde kant op als zijn voorgangers.
      Dit initiatief heeft niets te maken te maken met dopinggebruik. Dit is een nobel initiatief teneinde fondsen te verzamelen voor het bestrijden van een alsmaar meer om zich heen grijpende verschrikkelijke ziekte. Zo een engagement moet je ondersteunen en niet afbreken. Shame on you, Mr. Cookson.
      Jammer genoeg weet ik maar al te goed waar ik over praat als het om kanker gaat. Mijn echtgenote heeft het na een lange en verschrikkelijke strijd moeten afleggen tegen dit monster.

      Theo Vos

  4. Respect Karl…Er zijn momenten dat men moet kiezen tussen het leven van zijn eigen leven, volledig, geheel, compleet – of het uitrekken van een vals, ondiep, vernederend bestaan wat de wereld van Brian, in haar hypocrisie, vereist….

  5. Schitterende collum. Hypocrisie ten top van de UCI. Coockson’s zijn kortzichtigheid en eigen belang moeten blijkbaar primeren voor de strijd van deze verschrikkelijke ziekte. Bij mijn moeder werd deze week een tumor vastgesteld. Veel sterkte aan allen die deze ziekte bestrijden er tegen vechten. Respect voor Armstrong ondanks de fouten die hij heeft gemaakt.

  6. Sterke en terechte reactie. De mensen van de UCI zouden zich misschien beter eens afvragen hoe het allemaal zover is kunnen komen. Ik ben er trouwens heilig van overtuigd dat niet alleen Armstrong boter op het hoofd had maar het grootste deel van het peloton. Gewoon een dikke streep trekken onder het verleden is veruit de beste oplossing want op enkelingen schieten houdt vele andere medeschuldigen buiten schot.

  7. Als koers volger was ik geen Armstrong fan, zijn dopingzonde dus een bonus. Maar als CLL patient denk ik dat je het verschil tussen de mens en de renner moet kunnen maken. Of mijnheer Armstrong hier aan penitentie of niet doet, maakt niet uit. Het zal de zaak (het spijzen van de kas) zeker niet schaden en elke eurocent in het onderzoek naar deze verschrikkelijke ziekte is welkom. Dit is een TOP artikel van een TOP journalist en Karl legt meteen de vinger op de wonde. Staat (top)sport niet in het teken van “een gezonde geest in een gezond lichaam”? Want als we mensen als Mr.Cookson de “dienst” blijven laten uitmaken, lukt noch het ene noch het andere…..

  8. U heeft gelijk maar toch heb ik persoonlijk een tweeslachtig gevoel bij de naam Armstrong … top voor al wat kankergebonden is doch anderszijds wrange nasmaak wat sportgebonden is gezien hij zoveel mensen een rad voor de ogen gedraaid heeft en willensnillens vals heeft gespeeld na jarenlange ontkenning .

  9. Ik krijg het gevoel dat Lance Armstrong de wielrennerij bijna in de ondergang duwde. Heel veel mensen haken af voor de slechte imago. Datzelfde gevoel krijg ik voor iedere project dat hij steunt. Ik denk dat hij waarschijnlijk geld nodig heeft en goed betaald wordt om zo’n publiciteitstunt te doen. Nee dit kan ik niet goedkeuren want zo’n persoon doet dit niet gratis of voor een goeddoel te steunen. Hij doet dit voor zijn eigen zak te vulen. Ik zou nu zeker afhaken voor zo’n goeddoel te steunen.

  10. Dit is het beste opiniestuk of artikel dat ik over Lance Armstrong en de ganse dopingaffaire(s) gelezen heb, recht door zee en toch heel doordacht omtrent ‘de schande van Armstrong’. Er zijn nog steeds coureurs én ploegleiders actief (die in de ronde aanwezig zijn) die zelf ook een dopingverleden hebben, waarom zou hij dan niet, met een goed doel voor ogen, zich mogen inzetten voor kankerbestrijding. Ik denk dat Armstrong, in de jaren van overwinningen, vele mensen heeft geïnspireerd(ziek of niet) en dat zal nooit of te nimmer, ondanks de leugen, verdwijnen.

Geef een reactie

