Le petit Mathieu

We zaten op een aanlegsteigertje aan het Lac de Vassivière en keken naar de ondergaande zon. Vlakbij ons haalde een visser een baars naar boven. Het Plateau de Millevaches als ideale plek om te mijmeren over het wielerverleden van de man die naast me zat. Raymond Poulidor, drie keer tweede en vijf keer derde in de Tour, nooit een dag in de gele trui. L’éternel deuxième. De eeuwige tweede, maar wel winnaar van de Waalse Pijl, Milaan-San Remo, Parijs-Nice(2x), de Dauphiné Libéré(2x), het Internationaal Wegcriterium(5x) en de Vuelta. Ik was vorig jaar op bezoek bij hem voor het televisieprogramma God in Frankrijk. Het eerste wat Poupou me zei was: ‘T’as vu ce qu’a fait le petit Mathieu?’ Kleine Mathieu is de zoon van Adri van der Poel en Corinne Poulidor, zijn dochter. Het crossertje Mathieu van der Poel had net een rit in de Vredeskoers gewonnen. Een paar maanden later zou hij zich bij de juniors op de weg ook in de regenboogtrui hijsen. ‘Ah, il est fort ce garçon!’ Glinsteringen in opa’s ogen. Terechte trots.

Mathieu van der Poel is op 19 januari (datum die ik uit mijn hoofd ken omdat ik op dezelfde dag verjaar) 19 jaar geworden en reed afgelopen weekend prominent in beeld in de Ronde van België. Tussen de grote jongens. Vierde in de rit met aankomst in Les Lacs de L’Eau d’Heure. Een dag later in de aanval met Greg Van Avermaet. Ik dacht aan Raymond, zag de twinkeling in zijn ogen nog feller dan op die lenteavond in de Creuse. Ik weet niet waar de grenzen van die jonge Nederlander uit de Kempen liggen. Als er al zijn. Het beste van de genen van Raymond Poulidor en Adri van der Poel verzameld in één lichaam. Dat kan alleen maar klasse opleveren. Vergeten we niet dat vader ook op de erelijsten van de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik, de Clasica San Sebastian en de Amstel Gold Race staat. Naar mijn bescheiden mening moet Mathieu zo snel mogelijk naar de weg. In het veld verprutst hij zijn tijd. Met occasionele tegenstand door zijn leeftijdscategorieën fietsen tot 2017 en wereldkampioen worden bij de profs alvorens afscheid te nemen. Gaat hij daar beter van worden? Ik betwijfel het. Adri was 37 jaar toen hij een wereldtitel in het veld veroverde. Dat kan Mathieu later ook. Als een nichesport als cyclocross dan nog bestaat. Mocht Zdenek Stybar geweten hebben wat hij nu weet, had hij de overstap naar de weg ongetwijfeld ook al een paar jaar vroeger gemaakt. Met wat extra ervaring had hij misschien al een klassieker op de erelijst. Waar hij de volgende jaren ook actief is, op het asfalt of in het slijk, ik blijf hem volgen. Want naast klasbak is Mathieu ook un mec sympa. Zoals zijn opa.

(column verschenen in Het Nieuwsblad van 7 juni 2014)

Geef een reactie

