Liefde voor de fiets

In 2000 kocht ik me een nieuwe koersfiets. Een Ridley van aluminium in een metaalrode kleur met grijze motieven. Toen mooi, nu zonder twijfel een gedrocht. Ik was op slag verliefd op het ding, legde het met veel tederheid op de naar beneden geklapte achterzetels van mijn auto. Eens thuis krulde ik de fiets als een veldrijder op mijn rug om hem via de trap naar de tweede verdieping van het appartementsblok in Berchem waar we toen woonden te brengen. Daar zette ik mijn nieuwste aanwinst tegen het voeteneinde van ons bed. Ik ging op het bed liggen en keer er naar. Smoor. Wegdromend van nijdige hellingen en koppige kasseistenen. Toen mijn vrouw thuiskwam van haar werk en ze de slaapkamer betrad, ging ze net niet roepen: ‘Wat doe die fiets in onze slaapkamer?! Wil je dat monster onmiddellijk op de gang zetten!’ Geen haar op mijn hoofd dat daaraan dacht. Mijn Ridley zou die nacht samen met ons doorbrengen. Die woordenwisseling had ik daar wel voor over.

Ik kan me hetzelfde tafereel ten huize Nys perfect voorstellen. Sven, de man die zijn Colnago zoent en zijn Trek caresseert. Hij die als geen ander beseft dat de fiets het verlengstuk van zijn atletische vermogen is. Ook hij zal al eens ruzie hebben gemaakt met zijn Isabelle omdat hij een mooie nieuwe crossfiets met een stel rhino’s de slaapkamer binnensmokkelde. Liefde voor het vak, liefde voor de fiets. Bij Nys is het puur. De kus in Diegem gemeend, de zoen in Baal ongeforceerd. Dankbaarheid voor wat is geweest en nog komen moet gedeeld met de veldritwereld. De marketeers van beide bedrijven zullen zich ondertussen wel in de handen hebben gewreven. Laat u daar vooral niet door misleiden. Met zo’n Colnago of Trek gaat u niet door weiden en bossen vliegen zoals Nys het doet. Met een peperdure Specialized gaat u geen sprintjes trekken zoals alleen Mark Cavendish dat kan. De verkoopstechnieken van de fietsenmerken zijn meegeëvolueerd met het koerswereldje. Alles is professioneler geworden. Vergeet niet dat twee fietskaders van diverse merken en met een aanzienlijk prijsverschil allicht in dezelfde fabriek in China zijn gefabriceerd en uit dezelfde mal komen. U betaalt de vormgeving, de marketingstrategie, de stand op de fietsbeurzen en de naam. Als u straks in het voorjaar van plan bent om een nieuwe racefiets te kopen denk dan nog eens aan mij. Ga voor een minder bekend merk en laat het afmonteren met het betere materiaal. Daar zult u veel meer plezier aan beleven dan aan een duur kader. Mocht deze tip u straks een paar duizend euro besparen, trakteert u me bij een volgende gelegenheid gewoon op een doodnormale pint. Meer is echt niet nodig.

(column verschenen in Het Nieuwsblad/Sportwereld van zaterdag 4 januari)

 

4 thoughts on “Liefde voor de fiets

  1. Klopt als een bus! Niets beter dan een goed stel, duurzame wielen (lees: niet de duurste en lichtste carbon wielen met het hoogste prijskaartje), aangevuld met een betaalbare, goed functionerende groep.

  2. Goed en eerlijk stukje. Om dezelfde karretjes te rijden als de profs heden ten dage moet je echt giga bedragen willen en kunnen betalen!!! Ondanks het feit dat een racefiets een stuk emotie is kijk ik al jaren naar een goed betaalbaar frame met goede afmontage. Bijvoorbeeld frames uit 2012/2013 die al stukken afgeprijsd zijn omdat de marketingmolen al een paar slagen verder is. Ben ook wel es benieuwd naar wat de Belkinmannen bijvoorbeeld nu écht vinden van hun Bianchi’s tov de Giants!

  3. Ai Karl, en dat net voor Velofolies?!

    Als er dit jaar een dalende vraag is voor de exclusieve (lees peperdure) fietsen, gaan ze je weten vinden; Dan gaat de Specialized van Mark of de Trek Boone 9 van Sven (mocht je een vluchtweg door het bos opteren) je niet helpen …

  4. Schoorvoetend moet ik toegeven dat mijn ego nog dusdanig is dat ik kies voor de exclusieve Italianen. En dan het liefst met hoge wielen, straal kracht uit, snelheid. Of gewoon pathologisch charismatisch de weg op? Ach ja, mag ik mij dan ook in iets meester wanen?

Geef een reactie

