Oproep aan de collega’s

Op zondag 22 december worden op het Sportgala in Duffel de sportman en de sportvrouw van het jaar bekendgemaakt. Om tot het uiteindelijke resultaat te komen maakte een commissie van de Belgische sportpersbond eergisteren een long list bekend en mogen journalisten en ex-winnaars vanaf nu aan vijf sporters per categorie punten geven. Bij zo’n commissie (ik weet in de verste verte trouwens niet wie daarin zetelt) stel ik me een apart zaaltje in La Belle Maraîchère voor. Met een gastronomisch menu. Vissoep met rouille, rog met king crab, gebakken zeetong (dagvers) en een sabayon op basis van Mandarine Napoleon. Tussen de gerechten door worden dan lijstjes gemaakt: ploeg, paralympiër, belofte, coach, sportman, sportvrouw… Die laatste categorie werd dit jaar allicht voor na het dessert bewaard. Na tig flessen Sancerre. Ik kan anders geen verklaring vinden voor het feit dat tussen de vijftien vrouwennamen die van Ann Wauters niet is terug te vinden. Ik heb de lijst twee keer van voor naar achter en dan opnieuw van achter naar voor gelezen. Hij stond er niet, die ene naam. Ann Wauters – wereldtopper in de basketbalsport – die in een niet-olympisch jaar en bij afwezigheid van Justine Henin, Tia Hellebaut en Kim Clijsters misschien eindelijk zou krijgen waar ze al zo lang recht op heeft, de titel van sportvrouw van het jaar.

Het is niet dat Wauters dit jaar niets heeft gepresteerd. Met Galatasaray won ze de beker, speelde ze de finale van de Turkse play-offs, haalde ze de Final 8 van de Euroleague en was ze de beste in de Internationale Supercup. Als de selectie niet in een restaurant is opgemaakt en alcohol niet de schuldige is, moeten de commissieleden op hetzelfde moment een vlaag van zinsverbijstering hebben gehad. Een collectieve kortsluiting. Ik vrees dat zelfs Jef Vermassen zo’n bende niet krijgt vrijgesproken. Afijn, het kalf is niet helemaal verdronken. Er is nog een oplossing mogelijk. Een achterpoortje om de sportpersbond van een pijnlijk faillissement te redden. Op het stemformulier staat dat je per categorie recht hebt op één wildcard. Je mag dus punten geven aan één persoon die niet op de long list staat. Daarom roep ik alle sportjournalisten te lande op om daar gebruik van te maken en An Wauters de punten te geven die ze verdient. Jullie zullen het wel zelf moeten doen. Ik kan/mag niet stemmen. Tien jaar geleden heb ik beslist om me niet meer aan te sluiten bij de sportpersbond. Omdat ik twijfelde aan het functioneren ervan. Uit sympathie voor een aantal collega’s heb ik al een paar keer overwogen om me opnieuw lid te maken. Bij nader inzien ga ik het toch maar laten zoals het is.

(column verschenen in Het Nieuwsblad/Sportwereld van zaterdag 9 november 2013)

