Thermisch ondergoed vol storm!

Koersdagen van heroïek vervuld door een storm. Over de zin of onzin ervan kan worden gediscussieerd, maar het zijn wel deze dagen die het historische karakter van de wielersport reliëf geven. Traksel, Flens en Stannard. Normaal randfiguren, figuranten in de film waarin Boonen, Pozzato, Gilbert of Devolder hoofdrollen opeisen. In Kuurne zijn het helden geworden, voor het leven. Sinds zondag maken ze deel uit van het officiële oeuvre. Hoe rauw de werkelijkheid zondag ook was, zo mooi is het verhaal twee dagen later. De resonantie na deze Kuurne-Brussel-Kuurne zal nog jaren te horen zijn. Een ooggetuigenverslag vanop de motor.

Teletekst pagina’s 304 en 305, de weersvoorspellingen. Wielrenners en koersvolgers bekijken ze met angst of met hoop. Een goede vriend van me won in zijn carrière drie keer Gent-Ieper, de Kattenkoers.  Een record. Hij kickte op extreme omstandigheden. Als hij zag dat het weer bar zou zijn, lachte hij al zijn tanden bloot en riep hij: ‘Laat de kat maar zeiken!’ Ik stuurde hem zondagmorgen een sms met dezelfde boodschap. Er kwam geen reactie. ‘Je moet nu ook niet overdrijven’, zal hij wel hebben gedacht. Op de gezichten van de motards kon je op de renbaan van Kuurne angst ontwaren. ‘De barometer bij mij thuis heeft nog nooit zo laag gestaan!’ Een iets oudere fotografe fluistert het in mijn oor. Terwijl het op dat moment nog goed meevalt in Kuurne. Negen graden en druilregen. Daar schrap je toch geen koers voor. Briek Schotte had zich omgedraaid in zijn graf hadden ze het wel gedaan. Ach, misschien valt het straks allemaal wel mee en kiest de storm voor Noord-Frankrijk. Heinrich Haussler – de tweede van de Omloop Het Nieuwsblad een dag eerder – schuifelt als laatste aarzelend naar het startpodium om zijn handtekening te zetten. De UCI-commissarissen zijn al verdwenen. Dat wordt een boete. Een zucht en een knipoog. Haussler heeft er niet veel zin in.

Ridderepiek

De start is vliegend. In het eerste uur wordt 48 kilometer afgelegd. Er is geen tijd om te eten of te drinken. Het peloton danst als in een dolle farandole. Nog voor het keerpunt in Denderwindeke mag een kwart van de renners de ambities opbergen. Dit heeft niets met natte pakjes of onderkoeling te maken, maar alles met een gebrek aan concentratie. Motard Marnick loodst ons voorzichtig langs een groep van 44 renners. Afgescheurd van de bende. Klinkende namen hier. Pozatto, Flecha (de winnaar van Gent-Gent), Steegmans, Eeckhout. De blik helder bij die laatste. ‘Laten verrassen’, haalt hij zijn schouders op. Eeckhout had Kuurne kunnen winnen zal ik ’s avonds in een warm bad denken. Regendruppels spatten ondertussen onophoudelijk keihard open op vers asfalt, de temperatuur is gedaald van negen tot vier graden en de wind bolt aan van matig tot zeer krachtig. Voorbij het keerpunt lezen we storm op de kilometerteller. Drie leiders rijden nog 18 kilometer per uur. Arnoud Van Groen en Bobbie Traksel van Vacansoleil, Rony Martias van Saur-Sojasun. Martias is geboren op het exotische eiland Guadeloupe. Toch niet beter strandredder geworden? Ik kijk in het gezicht van Traksel en zie verbetenheid. Hij weet het nog niet, maar zal een hoofdstuk ridderepiek schrijven. Niemand die nu al vermoedt dat hij straks alle schiftingen overleeft. Maar dit wordt zijn namiddag. Na de bevoorrading in Zarlardinge braakt de wedstrijdradio onheilstijdingen: ‘Opgaves Boonen, Nuyens, Van Avermaet,…!’ Devolder struikelt over een vuilnisbak. Water staat in rennersschoenen en bereikt het thermisch ondergoed van de volgers op de motoren. De rechtstreekse uitzending begint en we voorzien ons van nieuwe handschoenen. Tien minuten voelt alles wat beter. Daarna kan het lijden verder. Gelukkig velt de storm een boom op de Côte de Trieu. Na de Oude Kwaremont mogen we rechts in plaats van links. Twintig kilometer minder. Een zegen. Dit is geen wedstrijd die zomaar in de coulissen van de geschiedenis zal verdwijnen.

Held

Rik Flens, Ian Stannard en Bobbie Traksel. Zij gaan strijden om een pluchen ezeltje. Dat is al een half uur voor de entree van het lokale circuit duidelijk. Hebben die twee lokale ronden van 13 kilometer nog zin? Het pleidooi bij de UCI-commissaris om er minstens een ronde af te doen valt in dovemansoren. Schande! De mens die zich niet kan inleven in het hoofd van een wielrenner is een bureaucraat en geen sportliefhebber. Schors hem levenslang! De wedstrijd met nog eens 26 kilometer inkorten zal toch dezelfde winnaar opleveren. Waarom die vlijmscherpe atleten hun douche dan geen halfuur vroeger gunnen? Dan toch maar dat derde paar handschoenen aantrekken. De drinkbus met warme thee die Hilaire Vanderschueren ons aanreikt, is het mooiste geschenk in weken. Wat verder overvalt ons een gevoel van medelijden met Thor Hushovd. Hij moet zijn medevluchter Hayden Roulston zomaar laten rijden. Wenend van de kou en de honger. De kolen in zijn kacheltje zijn uitgedoofd. Dat kleine ventje met zijn enorme hamer heeft verwoestend uitgehaald. Een Noorse boom van ruim 80 kilogram geveld. Uitgeteld voor de vierde plaats. Die is voor Roulston. ‘Heer, verlos ons!’ Op het moment dat we het denken beginnen Flens, Stannard en Traksel aan een vermakelijk spektalstuk en herinneren ze er ons aan dat we deel uitmaken van een zeldzaam hoofdstuk wielerheroïek. 992.000 mensen zien op televisie dat Bobbie Traksel de slimste en de snelste is. Aan de aankomst is alle warmte voor hem. Flens en Stannard, twee en drie, zijn hopeloos op zoek naar dooi. Wij ook trouwens. Een halfuur na de koers strip ik mezelf in het lerarentoilet van het plaatselijke schooltje op een boogscheut van de aankomst. Met veel moeite. De deur zwaait open. Ik herken iemand van het organisatiecomité. De man heeft zich duidelijk warm gedronken en plast met een sigaret in een mondhoek nu eens in dan eens naast het toilet. ‘Hebben wij hier al wat meegemaakt in Kuurne? Euh…Bobbie Traksel als winnaar?! Tja.’ Het misprijzen loopt langs zijn broekspijpen. Ik heb spijt dat ik heb gezwegen. Ik had het luid moeten schreeuwen. Bobbie Traksel is een held, meneer! Een echte held! Voorbij de finish speelt de fanfare van de ‘Letter Geletterden’, de zwakbegaafden.

(verschenen in De Morgen van 2 maart 2010)

Advertenties

5 gedachten over “Thermisch ondergoed vol storm!

  1. Ik zat tijdens de wedstrijd op de rollen te trainen . Te kijken naar de helden, naar de flandriens ‘met dikke billen’. Het open raam zorgt normaal gezien voor wat verfrissing tijdens de rollentraining… Maar vandaag bleef ze dicht. Het waaide te veel 😉
    Toen ik de schitterende reportage zag van Chris Picavet, ben ik ’s avonds opnieuw op de rollen gekropen met het raampje open.
    Bedankt voor het echte Flandrien-gevoel in de huiskamer te brengen!

  2. Karl, zeer mooi artikel, maar vindt wel een ding jammer, nu lijkt het of dat leden van de organisatie een glas teveel op hebben terwijl wij ook wel een hele dag hebben afgezien in dat gure weer, zelf tot 2uur na de wedstrijd. En de renners zijn toch vrij van op te geven, en daarom heb ik veel respect voor de renners die wel het einde halen, ook die van de juniores, heb zelf gezien hoe die mannen, jongens de helse rit hebben doorstaan. Dit alles vanop de eerste rij als bestuurder van de 1e bezemwagen tijdens de junioreswedstrijd (we hadden al voorzorgen genomen door met 2 bussen en 2 bezem wagens te rijden). Waar ik al halweg koers overvol geladen met fietsen, samen met de 1e bus terug richting Kuurne moest trekken om iederen veilig en wel af te zetten, om dan onmiddelijk bijstand te bieden aan de bezemwagen en bus bij de elite. En moet eerlijk zeggen heb nog nooit meegemaakt dat een renner zo bij was om in de opgevers bus te stappen. Zelf voor die had ik veel respect. Wielrennen is geen sport voor watjes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s