Renner willen worden (bis)

De VOORINTEKENING van de luxe-editie van RENNER WILLEN WORDEN is geopend. Het boek kan nu besteld worden via http://www.uitgeverijkannibaal.be voor de prijs van 16 euro i.p.v. de winkelprijs van 19,95 euro.

cover RENNER WILLEN WORDEN (luxe-editie) voor twitter

Hieronder vind je een fragment uit het hoofdstuk waarin beschreven wordt hoe de eerste koerservaring verliep…

BRUSSEL-INGOOIGEM 2002

..een dik uur voor het effectieve vertrek rijden we de parking van het sportcentrum van Sint-Agatha op. De schrik slaat me om het hart als ik de al aanwezige MEZ-wagens opmerk. Een grote groep wielerliefhebbers, drie cameraploegen en een handvol fotografen zwermen rond de wagens. Nog nooit heeft de ploeg zoveel belangstelling genoten. Ik gun het de sponsor, maar zie het zelf liever anders. De extreme aandacht voor een patattencoureur is inherent aan het gewijzigde medialandschap. Tien jaar geleden zou het ondenkbaar zijn geweest dat een redactie hiervoor een cameraploeg zou opofferen. Toen zou mijn debuut onopgemerkt gepasseerd zijn, zoals ik het het liefste had gehad.

Ik trek mijn pet diep over mijn ogen en probeer geruisloos mijn fiets bij de mecanien te loodsen voor een laatste inspectie. -Smeer je de ketting nog eens? Bedankt. Ik word van alle kanten belaagd. -Karl, een handtekening? -Meen je dat? Ik probeer te voelen wat een renner in de Tour elke dag ondergaat, probeer me in te leven in de situatie waarbij de camera deel uitmaakt van je leven. Het begrip voor een weigering wordt groter. Alleen kan ik dat vandaag niet maken en waarom zou ik? De collega’s zijn ook maar op pad gestuurd door een eindredacteur en proberen een deftig stuk binnen te brengen. En ook al hoort pathetiek nu eenmaal bij de wielersport, ik moet dit ook niet opblazen. Straks, als ik halfweg de koers uit de wedstrijd stap, zijn ze allemaal verdwenen, verschwunden en een volgende keer zijn ze er gewoon niet meer.

Dezelfde vragen komen steeds terug, dezelfde antwoorden ook. Ze blinken allebei niet uit door inventiviteit. Wat heb ik in godsnaam ook te vertellen? Ik kan toch moeilijk zeggen dat ik een top-10 plaats ambieer om die mensen een plezier te doen. Innerlijk hoop ik 100 kilometer mee te glijden. Ik verkondig dat 80 kilometer al een enorm succes zou zijn. Stef knipoogt. Ze willen mee de kleedkamer binnen. Weigeren is moeilijk. Ik weet niet meer waar mijn hoofd staat. Normaal zit er een systeem in het aankleden, deze keer loopt het compleet in het honderd…

uit RENNER WILLEN WORDEN van Karl Vannieuwkerke (luxe-editie)

Nu bestellen betekent dat je 16 euro betaalt ipv de winkelprijs van 19,95 euro.Voor die 16 euro wordt het boek ook thuis bezorgd. Voorintekenen kan enkel via http://www.uitgeverijkannibaal.be

RENNER WILLEN WORDEN is gedrukt op luxepapier, heeft een harde kaft, een zilverkleurig leeslintje, extra tekst, trainingsschema’s en een exclusieve fotoreeks van Stephan Vanfleteren.

Geef een reactie

