Renner Willen Worden

De luxe-editie van RENNER WILLEN WORDEN ligt in de boekhandel. Het boek bevat 32 extra pagina’s met tekst, trainingsschema’s en een prachtige fotoreeks van Stephan Vanfleteren.

Hieronder een voorsmaakje in de vorm van een kort hoofdstuk uit RENNER WILLEN WORDEN:

fiets_close 19

De superdag

Het platteland buigt onder de windvlagen, felle regen geselt te magere rennersbenen. Af en toe een hagelbui. Koeien blijven op stal, honden liggen voor het haardvuur. Apocalyptische omstandigheden in Noord-Frankrijk. In deze streek wordt Vlemsch gesproken. En dan? In mijn groepje wordt niet gesproken. Ik dicteer ze met mijn benen te zwijgen. De wind kan me niet deren. Zij happen naar adem, ik doe mijn mond niet open en hou twee vingers in mijn neus.

Zesendertig per uur, zevenendertig per uur, achtendertig per uur. Snuit pal in de loeiende zuidwester die vanover zee komt. Harder, Karl! Stemmen in mijn hoofd bevelen de benen. Die benen volgen moeiteloos. Ik voel niks. Geen pijn, geen slijtage. Een ervaren prof zegt me dat ik hem pijn doe, zijn trouwe trainingspartner – ook een prof – smeekt me trager te rijden.

Trager, dedju? Kus mijn edele delen. Rapper. Veertig tegen de storm in. Een vierde metgezel hangt te slingeren in de wielen, kop en schouders helemaal tussen zijn kader geplooid. Ik leg mijn handen boven op het stuur. Dit is de dag waar ik zo lang van heb gedroomd, dit is de dag waarop de puzzelstukken in mekaar zullen vallen. Ik ben onoverwinnelijk vandaag. Waar blijft de massa die me hoort toe te juichen? Haal de moeders uit de keukens en de vaders van voor hun kijkkasten. Laat de kinderen spandoeken maken. Ik kom eraan.

Ik zal jullie allemaal martelen tot het einde en dan triomferend over de streep rijden. Het wordt een orgastische gewaarwording. Jullie verdiende loon voor die ontelbare keren dat het omgekeerde is gebeurd.

De grootste versnelling is niet groot genoeg is. De dertien is voor mietjes, de twaalf voor jeanetten, de elf het wapen van de keizer. Waar is de tien? De steilste heuvel is te plat. Ik zal jullie allemaal degraderen tot meelopers. Sukkelaars. Achtervolgen zal jullie lot zijn! Ik heb hem eindelijk. Dit is mijn gloriedag. Ook patattencoureurs hebben recht op een superdag. Eén! Alleen niet wanneer ze dat zelf willen. Het is donderdag 2 januari 2003, een ordinaire trainingsdag.

De luxe-editie van RENNER WILLEN WORDEN wordt uitgegeven bij Uitgeverij Kannibaal en ligt in de winkel voor 19,95 euro (inclusief zilverkleurig leeslintje). Het kan ook online besteld worden op de website http://www.uitgeverijkannibaal.be voor 16 euro (verzendkosten inbegrepen).

6 gedachten over “Renner Willen Worden

  1. Verkocht!
    Heb net dezelfde situatie meegemaakt, enkel rond de periode van maart, maar in dezelfde apocalyptische omstandigheden…
    Ik hoop dat we de 10 nog vinden…

  2. Beste Karl,
    Proficiat, een geweldige txt, evenzeer die over VDB.
    Ben bezig een tentoonstelling te organiseren over de Tour in R’ dam volgend jaar. Zou al blij zijn als ik 50% van het niveau van jou txten zou benaderen.
    vr. groet
    Rob Schenk

  3. ” DE SUPERDAG ” prachtig Karl, hoe je het lijden of leiden van een
    rennersmoment kan synchroniseren naar het topje van je pen !
    Ik ga met volle teugen genieten van dit boek !

    BEDANKT………………….

Geef een reactie

